Week voor open deur

Alle werk dat ik in de uitwerking van mijn idee van een doorgang in de vorm van een rolstoel heb gestopt bleek op niets uit te draaien.
Daarboven komt dat er dit weekend een tussentijdse evaluatie van onze ontwerpen gepland staat.

Ik wil echter echt niet iets bouwen waarvan ik ondervonden heb dat het in de praktijk niet werkt!

Gelukkig kom ik enkele dagen voor de opendeurdag op een nieuw idee.

Ik heb gezocht naar wat ik in een rolstoel wel kan dat ik op of naast een fiets niet kan. Het meest praktische wat ik ondervond was dat je vanuit een rolstoel langs beide kanten met de handen tot heel laag ij de grond kan. Vanop een fiets is dat totaal onmogelijk en van naast een fiets kan je dit maar langs één kant.

Ik heb dus voor de opendeurdag een poortje gebouwd.
Om het poortje te openen zit langs beide kanten van de rolstoel een soort klink (in het prototype nog twee geplooide staven). Beide klinken moeten samen bedient worden om het poortje te openen. Het poortje opent door op de grond te klappen en dan kan de rolstoelgebruiker er eenvoudigweg over rijden. Het poortje klapt nadat de rolstoel er is over gereden gewoon weer omhoog en klikt weer vast.

Het prototype op de opendeurdag was nog wel een éénrichtingspoortje maar dit systeem kon gerust in twee richtingen werken wat werd gedemonstreerd door ook aan de andere kant twee balkjes te bevestigen waar opnieuw twee klinken in konden geplaatst worden.

De grote voordelen van dit ontwerp zijn de relatieve eenvoud en vooral het feit dat deze constructie niet méér plaats inneemt dan een gewone poort.

Ook de bediening is zeker niet moeilijker dan de bediening van een "kissing gate". Dit is dus zeker een waardevol initiatief voor de kissing gate omdat het gemakkelijker te gebruiken is en veel minder plaats inneemt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten