De laatste weken




Na de ontnuchterende opendeurdag moest ik mijn ontwerp eens volledig herbekijken.
Aangezien niet alle rolstoelgebruikers hun (beide) handen kunnen gebruiken werkt mijn poortje met de twee klinken niet voor iedereen. Gelukkig heb ik niet gewerkt met de vorm van de rolstoel of de afstand tussen de wielen want de soort rolstoel heeft daardoor op mijn systeem geen invloed. enkel de manier van deblokkeren moest dus veranderen.

Ik heb nagedacht over wat alle rolstoelgebruikers gemeen hebben:

Ze hebben allen een aandrijfsysteem, sommigen armkracht, anderen een motor en nog anderen worden geduwd. Ze zijn dus niet allen op de(zelfde) wielen aangedreven waardoor je de kracht van de draaiende wielen niet kunt gebruiken, enkel de voorwarrdse kracht om bijvoorbeeld iets te duwen. Natuurlijk kunnen fietsen ook duwen dus zal deze eigenschap op zich niet voldoen om een onderscheid tussen fietsen en rolstoelen te maken. de kracht kan echter wel gebruikt worden om het reeds ontsloten poortje omver te duwen.

Wat alle rolstoelen ook gemeen hebben is dat ze vier wielen hebben (mistens drie als je ook elektrische voertuigjes voor mensen die moeilijker te been zijn ook wil doorlaten).

Ze hebben ook allemaal gemeen dat ze een bepaald gewicht op die wielen zetten.
Zo ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het ontsluitingssysteem van mijn poortje moet baseren op vier drukpunten op de grond vlak voor het poortje.


Omdat een rolstoel korter is dan een fiets blijkt trouwens ook dat een fietser slechts één drukpunt kan indrukken met zijn wiel en dus nog drie voeten zou nodig hebben om het slot te openen. daarnaast is het drukpunt dat het fietswiel nog een van de verste van het poortje waardoor je ook nog een voet of hand zult nodig hebben om tegelijk het poortje om te duwen.





Mijn ontwerp onderscheidt van de anderen omdat het echt werkt voor alle rolstoelen en dat het echt geen enkele inspanning of techniek vraagt van de rolstoelgebruiker. Je rijdt er gewoon wet de rolstoel tegen en het poortje valt omver.
Daarom heb ik voor de verdediging een prototype gemaakt op bijna ware grootte: juist groot genoeg om met mijn rolstoel te werken. Dit om wat materiaal uit te sparen en transport naar school mogelijk te maken.
Met een kleine schaalvergroting werkt dit systeem echter voor alle rolstoelmodellen en patienten. Daarnaast zou natuurlijk een productiemodel beter in metaal of kunststof worden gemaakt om de weersomstandigheden beter te doorstaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten